måndag 25 april 2011

Krigets offer 2


Lördagens strider i Kaldak fortsätter att göra sig påminda. Idag besökte jag en by ca 10 km därifrån och det var något som inte stämde. Under varje träd satt grupper av kvinnor och barn. Tolken och jag började prata med dem och de visade sig ha flytt dit under helgen utan att kunna föra med sig några som helst tillhörigheter. Sammanlagt sägs det ha handlat om ca 600 personer utan tillgång till mat, tak över huvudet eller möjlighet att kommunicera med omvärlden.


Som militärobservatör kan jag inte göra mycket för att hjälpa, annat än att med tydlighet rapportera i FN-systemet. Det har vi också gjort och jag känner mig hyggligt säker på att någon slags uppföljning görs under morgondagen. Själv kommer jag att röra mig till andra delar av området då men hoppas kunna återkoppla hur det går. FN må vara tungrott men det saknar inte helt resurser…


Soldatson.

Inga kommentarer: